Internetové obchodování zažívá zlaté časy a ve velkém se rozšiřuje i na nové komodity jako například potraviny. Jak včera poukázal Pražský deník, rubem je další zhoršování dopravní situace v hlavním městě, které mají na svědomí zejména středně velké dodávky. Komplexní řešení problému zahrnuje i nákladní kola, pomoci můžeme ale také my sami.
Miliony doručovaných zásilek
Internetový boom potvrzují i statistiky dopravních společností: DHL se za poslední tři roky navýšil objem přepravovaných zásilek v Praze o čtvrtinu, PPL zde loni rozvezla sedm milionů zásilek, obchod Alza, který si je často rozváží sám, jich dokonce udává sto tisíc denně – tedy třicet šest milionů za rok… A to zdaleka nejde o jediné dopravce.
Počet obyvatel Prahy přitom podle posledních údajů činí zhruba 1,3 milionu. Počty přepravovaných zakázek na osobu jsou tedy ohromující a nic na tom nemění ani skutečnost, že si do hlavního města (do práce či na výdejní místo) často nechají menší internetové zásilky dovážet také ti, kteří bydlí mimo metropoli, a na internetových nákupech se podílejí i organizace.
Provoz dodávek je nutné organizovat
Největší problémy s parkováním jsou v ulicích, kde stojí auta po obou stranách, takže dodávka musí kvůli předávce zboží zastavit přímo na vozovce a blokuje provoz; to je typické hlavně pro některá sídliště. Jinde zase často krátkodobě parkují na chodnících, které k tomu ale nejsou konstruované. Praha proto pověřila městský Institut plánování a rozvoje (IPR) vypracováním studie, která má zásobování na celoměstské úrovni řešit. Podle mluvčího IPR Marka Váchy je pohyb dodávek po metropoli možné lépe organizovat a snižovat jejich vliv na město kombinací několika následujících nástrojů.
Překladiště – jde o velká distribuční centra, kde by se zboží dostávalo ze železnice do dodávek a rozváželo silničními tahy dál po městě, jistý potenciál má také říční doprava. Zásobovací stání – jsou to stání v mětském logistickém systému, která by mohli distributoři využívat přednostně. Tím by se zamezilo parkování na chodnících, které k tomu nejsou určené. Proměnlivé jízdní pruhy – umožnily by preferenci (přednost) dodávek začleněných do systému, jak to například na mnoha místech funguje u autobusů MHD.
Celý článek uveřejněný v Pražských novinách najdete ZDE.
Prospět mohou i nákladní kola
Jako poslední nástroj uvedl mluvčí Vácha inspiraci z Londýna – nákladní kola, kde jsou „cargo bikes“ s úspěchem využívány pro obsluhu administrativních a obchodních zařízení na pěších zónách. Je tedy možné si je představit jako finální prostředek dopravního řetězce pro určitý typ zboží zejména v centru města a obecně tam, kde by se dodávky měly vyskytovat (tedy jezdit a parkovat) co nejméně.
Jenom doplňme, že ještě více než v Londýně jsou kargo kola k vidění v Dánsku a Nizozemí (modely užitečné i poněkud bláznivé najdete ve videu) a jejich obliba vzrůstá i ve Francii, Německu a dalších zemích. Kromě přepravy nákladu se využívají i k osobní dopravě dětí a komerčním činnostem v podobě mobilních kaváren, zmrzlinářských vozíků a podobně. V této funkci a dále i k přepravě jídla je občas vídáme také v Praze… Jen houšť a větší kapky, chce se zvolat!
Pohodlné nakupování přes internet bez ohledu na denní či noční hodinu, při němž je nakonec největším úkolem udělat pár kroků a zboží si vyzvednout, má negativní stránky v oblasti dopravy. To, čím můžeme přispět ke zlepšení situace už teď, je nenechávat si doručovat zásilky až domů nebo do práce, ale upřednostnit jejich vyzvedávání ve výdejních místech, případně objednávat více věcí najednou, než si je nechat doručovat postupně.