Nejen na výlet, ale i do práce máte možnost s časovou i finanční výhodou využívat vlaky PID známé jako „Eska“. A navíc si v nich v klidu dopřát své oblíbené pochutiny. Slouží nejen těm, co bydlí za Prahou, svézt se v nich můžete i mezi zastávkami v rámci Prahy, což je i případ dnešní (dvoj)tratě.
Linka S9
V projektu Lepší káva ve vlaku než štrůdl na silnici přinášíme seriál článků o „Eskách“ včetně turistických tipů pro pěší i pro cyklisty na vybrané stanici, kam se dostanete v rámci pražského tarifu PID. Dnes je na řadě linka S9 Benešov u Prahy – Praha hlavní nádraží – Lysá nad Labem a tím tipem je vlaková stanice Praha-Uhříněves, ale na „pražskou Lítačku“ se dostanete ještě o stanici dál do zastávky Praha-Kolovraty. Jízdní řád i se všemi zastávkami najdete na stránkách ROPID (ZDE).
Historie a zajímavosti
- Praha–Čerčany
Tato trať byla otevřena před koncem roku 1871 jako součást železnice vedoucí do Českých Velenic (přes Benešov, kam vede S9 dnes)) a z nich dál na Vídeň nebo v opačném směru do Českých Budějovic. Dříve se jí říkalo Dráha císaře Františka Josefa podle stejnojmenné společnosti, která ji vybudovala. Její výstavbu provázela řada peripetií v podobě tvrdého zákulisního boje, přes jaká města a obce ji vést, dále stavění na nevykoupených (tedy cizích) pozemcích, ale i potíže stavebního rázu (zejména nepatřičného šetření při výstavbě mostů, z nichž některé nevyhověly již při zkouškách a například most v Čerčanech musel již zhruba za deset let po spuštění vlakové dopravy nahradit jiný).
- Praha – Lysá na Labem – Kolín
Výstavba této tratě, která prochází převážně rovinatým terénem a na kterou první vlaky vyrazily v roce 1873, podobnými neduhy ve větší míře netrpěla. Zajímavostí na této trati bylo například zavedení speciálních slev z jízdného o sobotách a nedělích za první republiky v souvislosti s počátky rekreačního využívání Labe. Cestující se tak mohli výhodně dopravit například do říčních lázní České Grado u Čelákovic.
Uhříněves
Dopravní význam nádraží Uhříněves podtrhuje skutečnost, že silniční síť mezi Prahou, Uhříněvsí a Říčany je pravidelně ucpaná – ve všední dny lidmi jezdícími autem do/z práce, ale také kamiony vyhýbajícími se placení dálničního mýta, a o víkendech majiteli rekreačních objektů v oblasti Říčan, Mukařova, Jevan apod. Linka S9 tak nabízí zajímavou dopravní alternativu šetřící uživatelům čas a nervy, ale i peníze a životní prostředí. Navíc je nádraží v Uhříněvsi vzdáleno asi jen půl kilometru od parkoviště. Přímo před nádražím a nedaleko něj v ulici Přátelství jsou pak zastávky městských i příměstských linek, které obsluhují městské části a přilehlé obce v okolí.
Tipy na výlety
Jako fandové pěší turistiky oceníte, že hned u nádraží začíná několik značených tras, které otevírají cestu do přírodního parku Říčanka. Na opačnou stranu se zase můžete vydat po zelené do přírodního parku Botič–Milíčov a dorazit po ní až do blízkosti stanice metra „C“ Opatov. Asi čtvrt kilometru od nádraží se nachází přírodní památka Obora, kterou prochází červená značka. Ta vede přes Královice, Koloděje a Klánovice ven z Prahy do Středočeského kraje. A navíc na ulici Přátelství v blízkosti nádraží začíná naučná stezka Dubeč–Uhříněves.
Pokud jste příznivci kola, pak vás potěší, že hned u nádraží začíná cyklotrasa A239 směřující do Netluk, kde ústí na cyklotrasu A24, která vede do oblasti Dubeč, Koloděje a Běchovice protkané řadou dalších značených cyklotras.
Uhříněves je velice zajímavou rekreační destinací, ale vlaky linky S9 po celé délce – i „pouze“ v rámci Prahy – vám skvěle poslouží také každý všední den pro dopravu do práce. Auto přitom můžete zaparkovat u svého spádového nádraží, a pokud jedete na kole a máte strach to s ním udělat stejně, tak si jej můžete (jste-li majitelem jídního dokladu PID) vzít do vlaku zdarma.