„Eska“ jsou skvělá pro výlet i každodenní jízdu do práce! A to nejen ze Středočeského kraje, ale i v rámci Prahy. Po tratích Praha–Čerčany a Praha–Dobříš se v rámci projektu Lepší káva ve vlaku než štrůdl na silnici věnujeme trati Beroun – Praha – Český Brod a její poslední zastávce za pražský tarif v Radotíně.
Linka S7
Ne všechny vlaky „S“ vyjíždějí z Prahy, některé zde jen projíždějí. To je i případ dnešní trati, která spojuje Beroun s Českým Brodem. Na „pražskou lítačku" tak dojedete jak do Radotína v její západní části, tak do Klánovic ve východní. Protože se dál budeme věnovat Radotínu, upozorňujeme alespoň ve vší stručnosti na oblíbený turistický cíl na opačné straně Klánovický les, který je menší částí přírodního parku Klánovice-Čihadla a bývá též nazývaný Vidrholec.
Zajímavosti
Linka S7 patří k vůbec nejvytíženějším linkám Pražské intgerované dopravy. Trať Praha–Plzeň byla poprvé zvažována na konci 20. let 19. století při přípravě koněspřežné železnice, ale nakonec tento projekt nebyl pro složitý skalnatý terén v úzkém údolí před Berounem realizován. Plány na železnici do Plzně s návazným spojením do Bavorska se objevovaly i poté a některé byly velmi odvážné – jeden z nich například na Malé Straně počítal s mimoúrovňovým křížením Karlova mostu (!). Trať nakonec byla vybudována v letech 1860–1862. Zastávky na lince S7 jsou oblíbenými destinacemi trampů a výletníků, kteří z nich vyrážejí za nesčetnými přírodními krásami okolo Berounky.
Na pražskou Lítačku až do Radotína
Radotín je poslední pražskou zastávkou, významnou pro spádovou oblast Berounky a CHKO Český kras. Až sem vám tedy ve vlaku vystačí Lítačka nabitá na pražský tarif (nicméně nedávejte si ji přiliš hluboko do batohu, protože ji ještě můžete použít dál na přívozu přes Berounku mezi Černošicemi-Mokropsy a Kazínem – více informací ZDE).
Skutečným zážitkem v Radotíně je návštěva místní nádražní restaurace, kde se zastavil čas tak před třiceti lety. Hospůdka s jednou místností je vytápěna klasickými kamny, používají se hliníkové příbory, „jídelák“ je psán křídou, talíře pamatují RaJ (socialistický podnik spravující restaurace a jídelny). Nabídku tvoří česká klasika, třeba hrách s uzeným nebo srdce na slanině. Komu nevadí trochu toho retrofolkloru, tomu lze hospůdku jen doporučit. Škoda že nemá otevřeno o víkendech, bylo by to úžasné zakončení výletu!
Radotínské nádraží lze samozřejmě využít nejen jako začátek či konec řady pěších a cyklistických cest, ale v opačném směru k zaparkování na okraji Prahy a přestupu na vlak směrem do městského centra.