Alespoň to platí podle letošního Indexu městské mobility renomované poradenské firmy Arthur D. Little, která hodnotila úroveň dopravy ve stovce globálních měst. Praha v něm skončila na celkovém 17. místě. Nahoru ji táhne kritérium „vyspělost“, rezervy má naopak v kritériích „inovace“ a „výkon“.
Ve srovnání s posledním „měřením sil", které uvedená společnost realizovala v roce 2014, Praha celkově v Indexu poskočila o šest míst vzhůru. A to i přesto, že se letošní žebříček rozšířil o 16 hodnocených měst.
Vzorová veřejná doprava
Pokud jde o vyspělost dopravní sítě, česká metropole předstihla Curych, Kodaň, Amsterdam i Londýn a v tomto kritériu se umístila na sedmém místě na světě. „Z hlediska hustoty MHD je Praha jedním ze vzorových měst, a to stejně i v případě množství přepravených osob a celkové obliby veřejné dopravy,“ řekl pro E15 dopravní expert Petr Moos z Fakulty dopravní ČVUT. Kromě úrovně veřejné dopravy do tohoto kritéria spadala například i hustota silniční sítě.
Inovace a výkon
Jak v kritériu zavádění inovací, tak ve výkonu městské dopravy se Praha nachází ve čtvrté desítce měst. Podle Moose je to způsobeno například zanedbaností vozového parku či zaostávajícími systémy telematiky, pod níž spadají například navigační systémy, systémy řízení dopravy, systémy poskytování aktuálních informací uživatelům veřejné dopravy, dopravcům i ostatním účastníkům provozu.
Ach, ty kopce…
Sporná je podle Moose kvůli pražskému kopcovitému terénu objektivita hodnocení dojíždění do práce na kole. K tomu ale dodáváme, že je třeba pokračovat v budování bezpečné infrastruktury pro cyklisty a i v tomto hodnocení se pozice Prahy může výrazně zlepšit – a to tím spíše, jak narůstá obliba elektrokol, kterým kopce nevadí.
Na čele Singapur
V letošním Indexu městské mobility „zvítězil“ Singapur, který na rozdíl od Prahy bodoval zejména v inovacích a zavádění moderních technologií. Do první desítky se dále vměstnaly Stockholm, Amsterdam, Kodaň, Hongkong, Vídeň, Londýn, Paříž, Curych a Helsinki.
Váha jednotlivých kritérií: vyspělost max. 36 bodů / inovace max. 24 bodů / výkon max. 40 bodů. Teoreticky bylo tedy možné získat celkem 100 bodů, průměr všech hodnocených měst činil 42,3 bodu. Nejvíce získal Singapur 59,3 bodu, Stockholm 57,1 bodu, Amsterdam 56,7 bodu atd., nad 50 bodů se ještě „dostaly“ desáté Helsinki (52,8). Praha na sedmnáctém místě získala 47,6 bodu.
Poslední tabulka ukazuje, že globálně si nejlépe vedla evropská města (levý sloupec), na chvostu skončila města Středního východu.
Zdroje: www.e15.cz, www.adlittle.com