Co se na téma udržitelné dopravy psalo v srpnu v zahraničí? Následuje souhrn toho, co nám ve sledovaných newsletterech (jejich přehled najdete zde) připadalo nejzajímavější. Na závěr anotací si můžete kliknout na zdroj v originále, kompletní přehled s rešeršemi v češtině naleznete v přiloženém souboru.
Cyklistika je v národních energetických a klimatických plánech členských států EU podceňována. Česko propadlo.
Členské státy EU začínají sice brát dekarbonizaci a potenciál cyklistiky vážněji, ale bude ještě dlouho trvat, než bude jízda na kole považována za plnoprávný nástroj ke snížení uhlíkové stopy v dopravě, uvádí se ve zprávě ECF s názvem Cyklistika je v národních energetických a klimatických plánech členských států EU podceňována. Nejlepší z členských států je podle hodnocení Francie s 9,5 body z 10, následují Rakousko a Belgie. Bohužel v 17 členských státech je skóre neuspokojivé nebo nedostatečné a 2 státy - Bulharsko a Maďarsko - ve svých plánech vůbec cyklistiku nezmiňují.
Průlom: Všechny nové a zrenovované vlakové soupravy v EU mají poskytovat místa pro kola
Poprvé v historii EU jsou přepravní vlakové společnosti povinny poskytovat vyhrazená místa pro kola ve všech svých nových a zrenovovaných vlakových soupravách. Kombinace jízdy na kole s přepravou vlakem povede ke zvýšení multimodality v dopravě. Ještě není známo konečné znění nařízení, ale minimum budou 4 místa pro kola.
Tam, kde je firemní parkoviště, se jezdí do práce autem
Jak se dopravují zaměstnanci do práce, záleží na rámcových podmínkách. Pokud mají k dispozici firemní parkoviště, jezdí většina z nich autem. Pokud ne, pak mají k dispozici autobus, vlak nebo další prostředky aktivní mobility. Viz graf.
Podle studie se nejvíce úrazů při jízdě na koloběžce stává na chodníku
Nová studie Institutu pojištění bezpečnosti provozu poukázala na to, že většina úrazů na e-koloběžkách se stala na chodníku, a to tím, že vjel jezdec do výmolu nebo do praskliny, najel na obrubník nebo vrazil do značky. 40% těchto úrazů se stalo při první jízdě. A jen 2% zraněných mělo přilbu! Studie také uvádí, že pravděpodobnost sražení autem je u cyklistů 3x větší než u jezdců na koloběžce. Více informací najdete v odkaze.
anglicky (zdroj: smartcitiesdive.com)
První "inteligentní" baterie pro elektro vozidla na světě rozpohybovala sektor dopravy
"Inteligentní" baterie pro elektro vozidla byla poprvé představena začátkem října a způsobila revoluci v dopravě. Jejím výrobcem je slovenská firma InoBat Auto. Vznikla kombinací umělé inteligence Artificial Intelligence (AI) a technologie High Throughput (HTP). Lze ji nabít během 10 minut a ujet na jedno nabití 966 km.
anglicky (thenationalnews.com)
Tři města využila data z e-koloběžek ke zlepšení infrastruktury
Data ze stovek miliónů výletů na prostředcích mikromobility mají velkou vypovídací schopnost - např. indikují, které ulice jsou pro jízdu na kole či koloběžce nejvyužívanější, v jakou dobu je cesta na nich nejvhodnější a kam je zaparkujeme, máme-li tu možnost. Na základě dat, která shromáždila společnost Bird za 3 roky z provozování sdílených koloběžek a poskytla městům, realizovala města finančně nenáročná, ale velmi přínosná zlepšení v infrastruktuře založená na potřebách svých obyvatel v reálném čase. Přečtěte si více o tom, jaké přínosy zaznamenala města Atlanta, Tel-Aviv a Santa Monica.
anglicky (zdroj: intelligenttransport.com)
Budování multimodality ve spolkové zemi Voralbergu
Ve spolkové zemi Voralberg v Rakousku podporují kombinaci jízdy na kole s veřejnou dopravou a postupně vybavují vlaková nádraží novými VMOBIL uzamykatelnými boxy na jízdní kola. Tyto boxy se dají jednoduše kdekoliv zarezervovat pomocí karty VMOBIL. Boxy jsou vybaveny bezpečnostním zámkem, vnitřním osvětlením a poličkou s věšákem na oblečení. Mají také nabíjecí zařízení pro elektro kola.
německy (zdroj: radkompetenz.at)
Nová nákladní kola Grätzlräder pro celou Vídeň
Půjčovna nákladních kol města Vídeň Grätzlräder funguje již tři roky a její flotila byla z letošní dotace města ještě rozšířena. V 16 obvodech města jsou k dispozici k zapůjčení zdarma nákladní kola na 22 stanovištích. Můžete v nich přepravovat nejrůznější věci, ale také třeba děti nebo domácí mazlíčky..
německy (zdroj: fahrradwien.at)
Hlavní poznatky z diskuse "Mobilita jako služba pro veřejnost: Udržitelná, agilní a flexibilní platforma pro města"
Co se musí stát, aby byla v Evropě MaaS používána ve velkém rozsahu? Kdo ji zaplatí, kdo bude vlastnit data a kdo bude ovládat mobilní aplikace? Společnost Urban Mobility diskutovala na toto téma s řadou odborníků na MaaS. K dispozici jsou hlavní závěry i záznam z diskuse.
anglicky (zdroj: urbanmobilitycompany.com)
Pařížský region se připravuje na pořádání Olympiády udržitelně
společnosti Choose Paris Region se dozvíte mnoho zajímavých věcí o tom, jak se Paříž připravuje na Olympijské a para olympijské hry, které se tam budou konat v roce 2024. Životní prostředí a udržitelnost jsou pro Paříž nejvyšší politickou i průmyslovou prioritou. Proto přijala 192 opatření, např. chce zavést dopravu na vodíkový a solární pohon, autonomní vozidla a kyvadlové autobusy, dokonce zkouší i létající taxíky, zkrátka chystá se vytvořit podmínky pro zelenější a udržitelnější mobilitu a zaručit to, aby Olympijské a para olympijské hry v roce 2024 byly šetrné k životnímu prostředí. Co všechno má Paříž v plánu, se dočtete v článku.