Co se na téma udržitelné dopravy psalo v únoru v zahraničí? Následuje souhrn toho, co nám ve sledovaných newsletterech (jejich přehled najdete zde) připadalo nejzajímavější. Na závěr anotací si můžete kliknout na zdroj v originále, kompletní přehled s rešeršemi v češtině naleznete v přiloženém souboru.
Švédsko ruší místa k parkování, aby zlepšilo život ve městě
Pokus "minutové město" upřednostňuje chodce a cyklisty. Probíhá v celém Švédsku v rámci vládního projektu s názvem "Street Moves". Jak vypadá jeho realizace v praxi a jak jej hodnotí obyvatelé, se dozvíte z článku. zdroj: theguardian.com (anglicky)
Co si Vídeň uvědomuje - nerovnoprávný přístup k ženám v mobilitě
V souvislosti se svátkem žen se pokazuje na nerovnoprávný přístup k ženám v mnoha oblastech, mezi jiným také v mobilitě. Ženy chodí více pěšky než muži a veřejný prostor by se měl více přizpůsobit jejich potřebám, např. rozložení ulic, odstranění překážek pro kočárky, bezpečné cesty pro maminky s dětmi, více zeleně, více míst k odpočinku, apod. zdroj: wienzufuss.at (německy)
Jedna věc, kterou mileniálové nezatracují - veřejná doprava
Zatímco obhájci veřejné dopravy vyzdvihují její praktické výhody jako jsou dostupnost, přijatelnost, šetrnost k životnímu prostředí i to, že redukuje dopravní zácpy, mileniálové ji upřednostňují ještě z jiných důvodů - pro jejich atmosféru. Přečtěte si více o názorech mladé generace na hromadnou dopravu. zdroj: npr.com (anglicky)
Voi přišel na trh s elektro koloběžkou Voiager 4 snímající znečištění ovzduší
Švédská společnost Voi Technology uvedla na trh elektro koloběžky Voiager 4 (V4), které v průběhu jízdy městskou aglomerací snímají kvalitu ovzduší. zdroj: techdigest.tv (anglicky)
Zpráva EU varuje, že umělá inteligence činí autonomní vozidla snadno zranitelná
Sny o autonomních vozidlech, která eliminují lidské chyby a zvyšují bezpečnost pasažérů se rozplynuly po zveřejnění zprávy Agentury Evropské unie pro kybernetickou bezpečnost (ENISA), která zjistila, že autonomní vozidla jsou "vysoce zranitelná širokou škálou útoků", které by mohly být nebezpečné pro cestující, chodce a osoby v jiných vozidlech. zdroj: venturebeat.com (anglicky)
Vídeň v roce 2020: navzdory pandemii nepřibyla ve městě auta, téměř každá 2. cesta na kole nebo pěšky,
46% lidí ve Vídni v pandemickém roce 2020 jezdilo na kole nebo chodilo pěšky. Podíl jízd na kole na způsobu dopravy ve městě vzrostl oproti předchozímu roku ze 7% na 9% a podíl pěší chůze z 28% na 37%, oba na úkor veřejné hromadné dopravy, jejíž podíl klesl o 11%, zatímco podíl jízd autem zůstal nezměněn. Další údaje o dopravě ve Vídni zveřejněné Wiener Linien se dozvíte z článku. zdroj: fahrradwien.at (německy)
Lidé chtěli cyklostezky i v legu a Lego je konečně vyslyšelo
V Lego Landu chyběly cyklostezky, jako by ani neexistovaly! I přes mnohé připomínky se Lego tvářilo odmítavě a nereagovalo na požadavek doplnit do stavebnice cyklostezky. Až po několika letech po několikanásobné apelaci profesora urbanismu na universitě v Amsterodamu s přezdívkou "Cycling Professor" se začalo blýskat na lepší časy. Měly by se začít vyrábět i modré kostky Lega pro cyklostezky (viz obrázek). Vždyť cyklostezky jsou nedílnou součástí většiny měst a šetrná doprava by se měla podporovat již od dětství. zdroj: theverge.com (anglicky)
Více místa pro aktivní pohyb v rámci mobility
Nedostatek pohybu zkracuje střední délku života. Aktivní pohyb mohou podpořit pěšky dosažitelné cíle, veřejný prostor s kvalitním prostředím a bezpečné a atraktivní stezky pro pěší a pro cyklisty. Obce a města mají k těmto aktivitám vytvářet podmínky. Pro vaši představu během 15 minut: Ujdeme 1km pěšky, na klasickém kole ujedeme 3,8km a na elektro kole 5,4km. Ve své nové publikaci uvádí VCÖ v textu i grafice včetně příkladů z domova i ze zahraničí, co je třeba změnit, aby ulice měst opět patřily chodcům a cyklistům. Publikaci je možno si zdarma stáhnout. zdroj: vcoe.at (německy)