Riziko, že se nám něco stane, podstupujeme dnes a denně. Při sportování nebo cestě do práce. Dokonce ani to, že zůstaneme doma, nás nezachrání. Ať už to nazýváme osudem nebo náhodou, vždy je určitá pravděpodobnost, že nás něco nemilého potká. V našich silách sice není se tomu stoprocentně vyhnout, ale můžeme tuto pravděpodobnost výrazně snížit.
V roce 2017 se v Praze přihodilo více než 23 tisíc dopravních nehod. 22 234 nehod bylo zaviněno řidičem motorového vozidla (výsledkem je deset mrtvých). To ale není tématem článku. Tentokrát se chceme zaměřit především na řidiče jízdních kol a také chodce.
Chodci bylo zaviněno 301 nehod (6 mrtvých) a jezdci na kole 95 (jeden mrtvý). U cyklistů je zajímavé, že z velké části ublíží jen sami sobě, jedná se až o zhruba polovinu nehod (psali jsme o tom ZDE). Pracovně se jim říká „samohavarovaní cyklisté“ – byl jím i jediný evidovaný mrtvý cyklista v roce 2017.
Nejčastější příčiny nehod
- Nepřizpůsobení rychlosti dané situaci. Špatná viditelnost, mokrý nebo namrzlý povrch vozovky nebo také špatné vyhodnocení situace, kdy by pomalejší jízda pomohla ke včasné reakci.
- Odbočování (nejčastěji vlevo) a nedání přednosti nebo nedostatečné ukázání směru jízdy.
- Vyjíždění z boční ulice a nedání přednosti.
Pokud mluvíme o samohavarovaných cyklistech, tak je u třetiny případů na vině alkohol. Zbytek případů lze připsat nepřizpůsobení rychlosti nebo nevěnování dostatečné pozornosti řízení (kochání se okolím, psaním textových zpráv, telefonováním nebo povídání si s kamarádem).
Myslete na sebe i na druhé
Prevence je důležitá. Nejen helma, kterou snad už díky aktivitě státního BESIPu má na hlavě snad každý, ale i reflexní prvky, správné osvětlení a barevné oblečení jsou neodmyslitelnou součástí.
Věnujte plnou pozornost svému okolí a provozu kolem, předvídejte, snažte se navázat oční kontakt, zpomalte nebo zastavte. Pokud se chystáte na výraznou změnu směru pohybu nebo k nějakému nečekanému kroku, dejte o tom ostatním vědět. Ideálně ukažte rukou a chvíli ji tam nechte. Letmé nedbalé mávnutí nebo předpoklad „vždyť je to přece jasné, co chci dělat“ ještě nikomu život nezachránily. Jinými slovy chovejte se předvídatelně, jednejte zřetelně a s ohledem na aktuální situaci.
Ohleduplnost je vedle prevence nejdůležitější vlastnost, která výrazně snižuje množství dopravních nehod. Vidím-li, že je vozovka mokrá nebo namrzlá, nebudu nečekaně vstupovat do cesty před jedoucí auta. Mám-li před sebou velké množství chodců, projedu kolem nich na kole opatrně a s dostatečným odstupem, abych je nevylekal nebo nezranil. Držím-li psa na vodítku, nenechám ho jít po druhé straně chodníku něž jsem já. Jsem-li řidičem automobilu nebudu parkovat na chodníku nebo v cyklopruzích. Bylo by možné pokračovat ještě dlouho a uvádět další a další příklady.
Jak ohleduplnost a bezpečí vidí účastníci akce Do práce na kole
V rámci vyhlášení květnové kampaně Do práce na kole 2017, jsme se účastníků, kteří do práce nejen jezdí na kole, ale i chodí pěšky a běhají, zeptali, jak vnímají otázku ohleduplnosti a bezpečnosti. Co doporučují a na co upozorňují účastníky letošního ročníku?
KOUKEJTE SE DO ZRCÁTKA! K tomu nabádají cestující na kole řidiče právě zaparkovaných aut. Nestává se totiž bohužel zřídka, že řidič zaparkuje a otevře dveře svého vozidla přímo do cesty právě projíždějícímu cyklistovi. V Brně tak v nedávné době došlo k velice vážné nehodě. Vice o nehodě se dočtete třeba ZDE.
HLÍDEJTE SI SVÉHO PSA! Ačkoliv máme pocit, že náš pejsek je to nejhodnější stvoření, i on může způsobit pěknou neplechu. Jeden velice častý úkaz, se kterým se snad setkal už každý chodec, běžec nebo cyklista, je téměř neviditelný provázek vodítka napnutý přes celou šířku chodníku nebo stezky. Ale ani na volno puštěný pes není bezpečný, neboť se málokdy rozhlédne, než někam vběhne, a to tím spíš, když na něj zavoláte.
ZACHOVEJTE BEZPEČNÝ PRŮJEZD PARKEM, chtěli bychom tudy proběhnout, projet nebo prostě jen projít. Nestavte to cesty žádné nečekané překážky, nenechte své pejsky vykonávat svou potřebu doprostřed cesty a respektujte i ostatní, kdo si přišli nebo přijeli užít ostrůvek zeleně.
DÁVEJTE POZOR NA CESTU a věnujte pozornost svému okolí. Čtení za chůze ani telefonování za jízdy bezpečnosti nepřidá. Může se pak stát, že skončíte, kde jste nechtěli...
NEZABÍREJTE CELOU STEZKU a buďte ohleduplní. Ať už jdete nebo jedete na kole, nechejte prostor pro ostatní. Typickým příkladem jsou na úzké stezce dva vedle sebe jedoucí cyklisté nebo tři povídající si maminky s kočárkem.
POZOR NA SEGWAY NA PŘÍKOPECH. Dnes, po plošném zákazu, bychom spíše mohli říct „pozor na turistické skútry a elektrická vozítka“. Ačkoliv tato vozítka bezpečně a bez problému poznáte od e-kola a jejich provoz je možné v centru města omezit, rozhodla se samospráva Prahy 1 vyřešit problém zákazem cyklistů v centru města.
Na jednotlivá doporučení a upozornění zpracovaná u příležitosti vyhlášení magistrátních výsledků Do práce na kole 2017 formou příběhů z plastelíny se můžete mrknout pod tímto příspěvkem.