Pět procent automobilů v Praze produkuje polovinu těch nejnebezpečnějších prachových částic, zhruba deset procent aut jich vypouští do ovzduší tři pětiny. Na vině je většinou poškozený nebo zcela vymontovaný filtr pevných částic DPF u dieselových vozů v kombinaci se špatným stavem motoru.
O alarmujícím stavu, kdy hrstka nezodpovědných majitelů aut hazarduje se životy všech obyvatel hlavního města, informovali zástupci magistrátu a ČVUT minulý týden. Veřejnosti představili výsledky světově unikátního výzkumu měření emisí aut za reálného provozu.
Nadějí na lepší časy je zavedení emisních kontrol ze strany policie, ale také razantní zlevnění kvalitních DPF v nedávné době.
VÝZKUM
Novou metodu vyvinul docent Michal Vojtíšek z ČVUT. Pomocí speciální hadičky a čerpadla se od okraje vozovky odebírají vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel, které míří do přístrojů zjišťujících koncentrace různých typů částic.
Měřilo se na třech místech: na Hlávkově mostě, na ulici Povltavská a u točny autobusů na Nádraží Veleslavín. Celkově byly za provozu změřeny emise u 22 405 vozidel, přičemž 65 procent z nich bylo naftových, 34 procent benzinových a zbylé procento jezdilo na alternativní paliva. V 85 procentech šlo o osobní vozy, ve 13 procentech o lehká nákladní vozidla, jedno procento bylo těžkých nákladních vozidel a méně než jedno procento autobusů a motocyklů.
VÝSLEDKY
Samotné měření proběhlo na podzim loňského roku a docent Vojtíšek už tehdy mimochodem předpověděl, co se dokonale potvrdilo: „Je možné, že plná polovina částic pochází z nějakých pěti až deseti procent motorů.“ (Více jsme o loňském měření psali ZDE.) Vyhodnocování značného množství vstupních údajů si následně vyžádalo delší čas.
Některá zjištění:
- Po Praze jezdí 33 procent aut vybavených (povinně) DPF přímo z výroby.
- Téměř 10 procent z nich jej přesto nemá nebo ho nemá funkční.
- Cca 10 procent aut produkuje tři pětiny nejškodlivějších emisí, zejména velmi malých a nebezpečných pevných částic.
Také starší dieselové vozy bez (povinně instalovaného) DPF jsou podstatným zdrojem částic, a to hlavně v případech, kdy nemají v pořádku motor. „Problémem nejsou stará auta, ale auta ve špatném stavu," uvedl k tomu docent Vojtíšek. Přesto pevné částice produkované třeba starým náklaďákem nejsou tak nebezpečné jak v případě novějších vozidel s povinným DPF.
PROČ VLASTNĚ AUTA JEZDÍ BEZ DPF
- PODVOD
Při nákupu dieselu z druhé ruky nový majitel o tom, že ojetina nemá funkční DPF, ani nemusí vědět. A často to zjistí až při STK nebo v případě řešení problémů v servisu, ještě hůře když v zahraničí řidiči při kontrole zakážou další jízdu a napaří mu mastnou pokutu (v Rakousku až 5 000 eur).
Že jde o nebezpečí velmi reálné, svědčí množství vozů, které kvůli nefunkčnímu případně žádnému filtru pevných částic (sem patří i případ hezky vypadajících atrap) odmítají přijmout velké autobazary – například u Auto ESA i AAA Auto jde řádově o stovky vozů měsíčně. Ti, kdo se za každou cenu snaží auta s tímto defektem prodat, to pak zkouší přes menší autobazary nebo přímým prodejem pomocí inzerátu. Pokud budete chtít takový diesel koupit, neměli byste tak učinit bez podrobné kontroly servisním technikem.
Více najdete například ZDE.
- NOVÝ DPF JE DRAHÝ
I v těch nejideálnějších provozních podmínkách se po čase DPF zanese – a ježdění po Praze a obecně ve městech má k ideálu opravdu hodně daleko. Pomalá jízda na krátké vzdálenosti se studeným motorem dieselům nesvědčí a životnost filtru zkracují i o desítky procent.
Potom nezbývá než si DPF nechat vyčistit nebo vyměnit. A to v obou případech odborně, a v tom druhém navíc ne lacinou kopií, jinak jde nejen o vyhozené peníze, ale další jízda ještě může motoru škodit. A protože zejména ve druhém případě šlo v minulosti o částky v řádech desetitisíců, řada vykuků si raději nechala DPF odstranit nebo jej třeba provrtat, samozřejmě s patřičnou úpravou softwaru.
Další informace jsou například TADY.
- CHIPTUNING
Podstatou chiptuningu je úprava softwaru řídící jednotky motoru, obvykle za účelem zvýšení výkonu, někdy snížení spotřeby u sériového motoru. Řídící jednotka motoru (ECU) je malý počítač umístěný v automobilu, který řídí celý chod motoru. Některé chiptuningové firmy se však u úpravy softwaru nezastaví a jako speciální službu nabízejí i fyzické odstranění DPF.
Jak taková veřejná nabídka vypadá? Namátkou uvádíme dva příklady, které lze v současné době bez problémů vyhledat na internetu.
CO DÁL? POSTIH KONKRÉTNÍCH VINÍKŮ
Vraťme se k výzkumu, které hlavní město uskutečnilo ve spolupráci s ČVUT, Technickou univerzitou Liberec a ÚAMK. Jeho deklarovaným cílem bylo zjistit, kolik se po pražských silnicích pohybuje vozů, které nemají v pořádku emisní hodnoty, a podle toho zvolit další postup.
Vzhledem k tomu, že hlavních viníků neutěšeného stavu pražského ovzduší je pouze 5–10 procent, nebude magistrát prosazovat plošné restrikce (například zákaz vjezdu určitých typů dieselových vozidel do centra), jako je tomu třeba v případě některých německých měst. Místo „kolektivní viny“ bude raději usilovat o zlepšení stavu nebo o vyřazení z provozu konkrétních nevyhovujících vozů. Což se samozřejmě neobejde bez spolupráce s policií.
Pražská radní pro životní prostředí Jana Plamínková minulý týden uvedla, že s „prakticky beztrestným provozováním vozidel s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat. Aby se zabránilo praktikám odstraňování nebo cíleného poškozování DPF, bude nutné zaměřit silniční kontroly i na technický stav vozidel a emisní parametry.“
O budoucnosti kontrol a následném postihu magistrát s policií už jedná, podle vyjádření tiskové mluvčí policie Andrey Zoulové však dosažení konkrétních opatření zřejmě nebude nijak rychlé, protože to je „otázka legislativních a technických možností policie jako celku.“
PÉČÍ O DPF POMÁHÁTE SOBĚ A VŠEM
Ale větší represivní tlak na naplnění litery zákona je jen jedna stránka věci, ještě více jde o zdravý rozum a čisté svědomí, aby měl každý řidič DPF v pořádku.
Když váš diesel začne ztrácet výkon, začnou se mu nepřiměřeně zvyšovat otáčky i spotřeba paliva a na palubní desce se rozsvítí patřičná kontrolka, měli byste začít jednat. Pokud lze filtr ještě vyčistit, svěřte to odborníkům, a není-li to už možné, kupte kvalitní nový. Ani dnes nejde o levnou záležitost, ale díky nemalým slevám automobilek se to s ohledem na další roky bezproblémového provozu s nižší spotřebou a bez poškozování motoru vyplatí.
A hlavně stejný vzduch jako ostatní dýchají i vaše děti a další lidé, na kterých vám záleží. Správnou péčí o DPF pomůžete sobě a celé Praze.