Nákladní doprava do center velkých měst představuje jeden z hlavních zdrojů jejich znečištění, vytváření hluku, dopravních kolon a problémů s parkováním. Řešením mohou být nejen regulační opatření, ale i sdílená ekonomika v logistice.
NEPŘÍZNIVÉ TRENDY
Situaci se zásobováním ještě zhoršuje rostoucí poptávka po malých či kusových dodávkách, například z e-shopů přímým zákazníkům (domů či do práce) nebo menším kamenným obchodům. Ty kvůli rostoucím nájmům ztrácejí zájem platit si skladovací prostory, protože efektivnější se pro ně stává navážení zboží přesně podle potřeby (tedy v menším množství a kratších časových intervalech) přímo do regálů. Výsledek je zřejmý: více nákladních automobilů resp. dodávek v ulicích než dříve, tyto vozy jsou přitom méně vytížené.
TLAK NA REGULACI
Například v Dánsku dopravní analýzy z let 2002 a 2003 ukázaly, že do historického centra Kodaně o rozloze pouhý jeden kilometr čtvereční vjíždí každý den zhruba 6 tisíc dodávek a nákladních automobilů. Jen 15 % těchto vozidel bylo loženo z více než 60 % a více než polovina z nich dokonce využívala méně než 20 % své kapacity.
To v Kodani vedlo k zavedení vyhlášky, podle níž všechna nákladní vozidla a dodávkové vozy nad 2500 kg musela mít osvědčení pro povolení vjezdu do historického centra. Také jiná velká města se snaží různými způsoby tuto zátěž snížit. Například v Římě se postupně omezuje přístup do historického centra na vozy s ekologickým pohonem, použití benzínových a dieselových nákladních automobilů je povoleno pouze ve vymezených dopoledních hodinách.
Pro zvládnutí organizace přepravy zboží v centrech (tzv. přeprava na poslední míli) slouží kromě regulace vjezdu nákladních vozidel i vytváření městských distribučních center s konsolidovanými zásilkami dle kritéria maximálního využití kapacity vozidla a optimalizování navržené okružní jízdy, alternativní řešení svozu a rozvozu zásilek nebo noční dodávky.
SDÍLENÁ LOGISTIKA
Nejen tato regulační opatření „seshora“, ale i ekonomické důvody (zejména, ale nejen malé využití přepravní kapacity vozidel) vytvářejí podmínky pro sdílenou ekonomiku v logistice „na poslední míli“. Vzniká tak zcela nová situace horizontální spolupráce v dopravním řetězci, v níž konkurenční firmy navazují partnerské vztahy a sdílejí řidiče, vozy i zásoby. Vydělají na tom všichni včetně „obyčejných“ obyvatelů měst.
Více se této problematice věnuje příspěvek Sdílená ekonomika v logistice? uveřejněný na webových stránkách ekologis.cz.
Nejen osobní, ale i nákladní doprava nám v Praze otravuje ovzduší a komplikuje život a zejména v centru města je to někdy na hraně únosnosti. Významný příspěvek pro zklidnění situace představuje komplexní řešení problematiky odvozu odpadků s jasně daným harmonogramem, projektem EkoLogis pak zahájilo hlavní město dialog s pražskými společnostmi v oblasti dopravy a logistiky. Ukazuje se, že významnou roli by do budoucna mohl sehrát také trend sdílené logistiky.
S využitím informací v článku „City logistika a její možnosti" (najdete ho TADY).