Na podzim a v zimě se v Praze kvůli špatným rozptylovým podmínkám tradičně zhoršuje kvalita vzduchu, který dýcháme. Za vysoké koncentrace škodlivin přitom nejvíce mohou auta. Když už ho musíte použít, zkuste jezdit co nejekologičtěji, což vám navíc přinese zajímavou finanční úsporu.
Než vyjedete
Ekodriving (či eco-driving), který bývá překládán jako ekologická jízda, ve skutečnosti začíná ještě předtím, než se rozjedete.
Je například jasné, že spotřeba vozu stoupá s každým kilogramem, a tak s sebou nevozte zbytečné, zapomenuté věci.
Víte, že při jízdě se střešním boxem můžete kvůli zvýšenému aerodynamickému odporu v závislosti na rychlosti spotřebovat až o pětinu paliva více? Proto zvažte, zda převážené věci opravdu nelze uložit do kufru či interiéru, a pokud možno se vyvarujte jízdě s prázdným střešním boxem.
Pravidelně, nejméně jednou za měsíc, si před jízdou zkontrolujte správné nahuštění pneumatik, které by mělo být na horní hranici tolerance. Jejich podhuštění nejen zvyšuje spotřebu, ale také snižuje jejich životnost.
Životnost motoru zase snižuje a spotřebu navyšuje (a to nejvíce v zimním období) nekvalitní olej – doporučuje se proto jeho výměna po ujetých 15000 kilometrech nebo aspoň jedenkrát do roka. A používejte raději mnohem kvalitnější syntetický olej než minerální.
Máte-li na výběr, tak před jízdou také zvolte nejvhodnější trasu. Z hlediska spotřeby je lepší delší cesta, kde lze jet plynule (typicky jde za „normálních“ podmínek o dálnice), než kratší, ale s mnoha kopci, zatáčkami a častým průjezdem obcemi.
ZA JÍZDY MINIMALIZUJTE ENERGETICKOU NÁROČNOST
Po nastartování ihned vyjeďte, neboť jízdou se auto nejrychleji zahřeje.
Vyplatí se větrat spíše střešním oknem než bočními.
Nezapínejte zbytečně elektrické spotřebiče – vyhřívání oken, zrcátek, sedadel, osvětlení interiéru, klimatizaci. Klimatizace zapnutá na nejvyšší výkon může u vozů střední třídy zvýšit spotřebu až o dva litry na 100 km.
Během krátkých zastávek (závory, křižovatky, postávání v koloně) vypínejte motor! V městském provozu tím můžete ušetřit až 10 % paliva, a navíc nebudete okolí zbytečně zamořovat škodlivinami (volnoběh má sice spotřebu jen 1–2 litry, ale znehodnocuje 15–30 m3 vzduchu za hodinu).
STYL A TECHNIKA JÍZDY
Jezděte co nejplynuleji bez zbytečného brzdění a přibrzďování a následné zbytečné akcelerace.
Využijte své zkušenosti, předvídejte a používejte co nejméně brzdový pedál – nač se například řítit k semaforu, na kterém svítí červená? Zkuste po cestě k němu jen přibrzdit, nezastavovat úplně a pak se nerozjíždět „z nuly“. Pokud vás čeká nějaké omezení rychlosti (například vjezd do obce) odhadněte rychlost tak, abyste pokud možno nemuseli ani brzdit a následně nějakou dobu ani zrychlovat.
Využívejte co nejvíce setrvačnost vozu při dojezdu k překážkám, a zejména do kopce – rozjet dobře vůz pod kopcem a využít jeho setrvačnost spotřebovává méně paliva než dojet pod kopec pomalu a pak jej s plným výkonem motoru zdolávat.
Naopak při sjíždění kopce nespěchejte, omezuje to nutnost brzdění. Využívejte brzdění motorem, protože přitom dochází k uzavření přívodu paliva a jedete zdarma. Záleží však na typu a délce svahu – na volnoběh lze zase dojet dál.
Zvolte správnou rychlost jízdy. Čím je vyšší, tím logicky vrůstá spotřeba, na druhou stranu obvykle 60–50 km/h představuje ekonomickou hranici, kdy se motor špatně plní a auto má malou setrvačnost. Zatáčky projíždějte s co největším poloměrem, který vám umožňuje vaše polovina vozovky. Zpomalujte s citem, vyhýbejte se „dupání“ na brzdový pedál.
Při rozjíždění auto netúrujte, lepší je pracovat dobře se spojkou. Čím vyšší rychlost zařadíte, tím menší máte spotřebu, proto po rozjetí okamžitě zařaďte dvojku a dále co nejdříve nejvyšší rychlostní stupeň.
Pamatujte na to, že i při ekodrivingu dochází k vypouštění exhalcí do ovzduší, a tak zvažte, jestli opravdu musíte použít auto. Týká se to zejména jízd na krátké vzdálnosti, které můžete snadno dojít nebo dojet na kole či prostřednictvím MHD. Krátké jízdy vozem nedávají obvykle smysl také proto, že startování a jízda se studeným motorem zvyšuje opotřebení auta, navíc se zvyšuje i jeho spotřeba a množství vypouštěných exhalací… PŘEJEME VÁM ŠŤASTNÉ A ROZUMNÉ KILOMETRY!