Podle informací Ústředního automotoklubu (UAMK) zemře v Česku na následky vdechování polétavých pevných částic 18krát více lidí než při dopravních nehodách. Dieselová auta jich ve srovnání s benzínovými do ovzduší chrlí dvě třetiny, a to převážně kvůli nefunkčnímu či odstraněnému filtru DPF.
ZÁKON, ALE I NĚCO NAVÍC
Dle zákona by diesly s nefunkčním/demontovaným filtrem pevných částic DPF vůbec neměly vyrazit do provozu, nicméně UAMK odhaduje, že ze zhruba 1,3 milionu aut vybavených DPF jezdících na tuzemských silnicích jich cca 1 milion má tento filtr v nepořádku nebo je z auta přímo odstraněný.
Dle zákona by diesly s nefunkčním/demontovaným filtrem pevných částic DPF vůbec neměly vyrazit do provozu, nicméně UAMK odhaduje, že ze zhruba 1,3 milionu aut vybavených DPF jezdících na tuzemských silnicích jich cca 1 milion má tento filtr v nepořádku nebo je z auta přímo odstraněný.
Konstatování, že jde o smutný stav, je vzhledem k přímé souvislosti mezi nefunkčním DPF a nárůstem onemocnění a předčasných úmrtí čirý eufemismus. Policie měla být už dávno vybavena laserovými měřiči kouřivosti a zvýšenými pravomocemi tak, jak to funguje např. v Německu či Rakousku – nevyhovujícím automobilům je okamžitě zakázána jízda a řidičům/majitelům takových vozů je udělena opravdu citelná pokuta… Ale větší represivní tlak na naplnění litery zákona je jen jedna stránka věci, ještě více jde o zdravý rozum a čisté svědomí, aby měl každý řidič DPF v pořádku.
DPF/FAP FILTRY A VŠE KOLEM NICH
Pod tímto názvem spustil před nedávnem UAMK specializované webové stránky pro řidiče dieselů, aby se v problematice filtru pevných částic orientovali, aby byli motivováni k péči o něj a zároveň věděli, jak na to. Z nich i dalších příspěvků na www.uamk.cz (v sekci Informace/AutoStyl) vybíráme převážnou část následujících informací.
Z HISTORIE
V roce 1988 byly výfukové plyny ze vznětových motorů světovou zdravotnickou organizací OSN (WHO) klasifikovány jako pravděpodobně karcinogenní. Plně to WHO potvrdila v roce 2012: „… kouř ze vznětového motoru prokazatelně způsobuje rakovinu plic u člověka.“ První DPF filtr byl v USA namontován již v roce 1984, v EU v roce 2000.
MĚŘENÍ UAMK
Specialisté Ústředního automotoklubu provedli kontrolu stavu filtrů DPF celkem u 1658 vozidel. V Praze byl vzorek nejreprezentativnější – kontrolováno zde bylo 1472 vozů s těmito výsledky: 69 % z nich nemá filtr v dobrém stavu – buď nepracují, jak by měly, nebo jej mají vymontovaný. 9 % mělo filtr zhruba v polovině své životnosti a jen 22 % mělo filtr plně funkční. Kontrola v Kladně (100 vozů) a Českých Budějovicích (86 vozů) potvrdila podezření, že v menších městech je situace ještě horší než v metropoli, neboť problémy s DPF tam mělo 78 % resp. 79 % vozidel. Všechny uvedené kontroly probíhaly prostřednictvím výtěrů sazí z koncovky výfuků.
Město Praha ve spolupráci s UAMK, ČVUT a Technickou univerzitou Liberec provedlo letos na konci listopadu měření emisí jinou metodou, a to za reálného provozu (více ZDE). Jakmile budou zpracovány výsledky, budeme vás o nich informovat.
STARŠÍ A NOVÉ DIESELY
Filtry DPF jsou pro dieselové vozy povinné až od normy EURO 5. Ta je platná od září 2009, ale protože průměrný věk osobních aut v ČR je cca 15 let (to se mimochodem prakticky nemění už od dob ČSSR) znamená to, že v provozu jsou u nás hojně i starší auta se vznětovým motorem ještě nevybavená touto technologií. Jenže je tu jeden zásadní rozdíl: vývoj moderních dieslových motorů vede ke stále jemnějším vstřikům nafty, což se projevuje tvorbou čím dál menších pevných částic, které se už nezachycují v nose, průdušnicích ani průduškách a dostávají se až do plicních sklípků. A odtud je už nikdy nevykašleme, jako se to naopak děje s částicemi většími produkovanými staršími motory.
Není tedy pravda, že povinné vybavení DPF je schválnost úředníků EU a že když si ho necháme vymontovat, budeme škodit „jenom“ jako soused, který má diesel ještě z dob, kdy tato povinnost neexistovala – moderní diesly bez filtru produkují mnohem škodlivější částice!
JAK POZNAT, ŽE JE FILTR UCPANÝ
Ideální jsou pravidelné návštěvy důvěryhodného servisu. Jinak: vozidlo ztrácí na výkonu, zvyšují se otáčky i spotřeba paliva. Nemalá část automobilů má navíc na palubní desce kontrolku – často oranžovou ikonu výfuku s částicemi uvnitř. Ta upozorní, že se filtr zanesl sazemi a je třeba jej vyčistit, případně vyměnit. Pokud vozidlo spadne do nouzového režimu, je už pozdě.
ČIŠTĚNÍ SVĚŘIT JEN ODBORNÍKŮM
Pokud je nutné filtr vyčistit, svěřte to pouze odborníkům, v opačném případě můžete naletět lákavě levným, ale krajně neseriózním nabídkám, které činnost filtru nejen neobnoví, ale dokonce mohou časem vést k závažnému poškození motoru. Odborným a funkčním řešením je čištění tlakovými rázy.
Není-li již možné filtr vyčistit, je nutné koupit nový. Dobrou zprávou je, že originální filtry DPF v poslední době zlevňují (více ZDE).
ADVENTNÍ APEL NA ZÁVĚR
Třebaže na následky dýchání emisí z dopravy zemře ročně mnohonásobně více lidí než při dopravních nehodách, zájem médií je přesně opačný. Autonehody totiž představují „zajímavé“ příběhy s konkrétními oběťmi i viníky, náhlá smrt na silnici je ve srovnání s pomalejším umíráním v nemocnici mnohem „vděčnějším“ tématem. Exhalace jsou většinou pojímány jako daň moderní doby, za kterou vlastně ani nikdo konkrétní odpovědný není a bezejmenné oběti prostě mají smůlu.
To ale není úplně pravda: kdo vědomě jezdí v rozporu se zákonem vozem, který kvůli nevyhovujícímu technickému stavu do ovzduší chrlí řádově větší množství škodlivin než stanoví norma, ten logicky nese větší odpovědnost než ti, kteří mají své auto v pořádku. A nenechejme se zmást tím, že to u nás zatím neodpovědným majitelům a řidičům většinou bez výrazných problémů prochází.
Užijte si krásné a šťastné Vánoce a zvažte jedno netradiční novoroční předsevzetí: Pokud jezdíte vozidlem, které je vybaveno filtrem DPF, starejte se o něj tak, aby byl v pořádku. Stojí to za to! Nakonec stejný vzduch jako ostatní přece dýchají i vaše děti a další lidé, na kterých vám záleží.