Jak mohou přispět ke zdravějšímu městu řidiči?

Autem Aktuálně
16. 9. 2021 Čistou stopou Prahou
řidič za volantem auta - foto ze zadního sedadla
ilustrační foto

Mobilita ve městě není pouze o jednom způsobu dopravy, ale tvoří ji celý čtyřlístek základních pilířů – chůze, jízda na kole, MHD a automobilová doprava. Jak známo, ta ve výčtu poslední žel vedle nemalého komfortu přináší i spoustu závažných problémů a je v dnešní podobě do budoucna neudržitelná. Už nyní však mohou řidiči přispět k pohodovějšímu a zdravějšímu městu – a zároveň na tom sami vydělat. Jakých chyb se nejčastěji dopouštějí?

1. KRÁTKÉ JÍZDY
Největší spotřebu má studený motor. Popojíždění po městě s častými zastávkami, kdy se motor ani nestihne ohřát, má na svědomí zvýšení průměrně spotřeby pohonných hmot až na dvojnásobek. Řidiče takové cesty stojí o hodně víc peněz a okolí na to doplácí zhoršením zdraví kvůli vyšším emisím... Přitom krátké vzdálenosti do dvou kilometrů je často možné bez problému zvládnout i jinak než autem.  

2. PŘERUŠOVANÁ JÍZDA
Styl brzda/plyn nikomu nepomůže, maximálně globálnímu oteplování. Zbytečná akcelerace v městském provozu způsobuje několikanásobné zvýšení emisí oproti plynulé jízdě. A prudké brzdění na každé další křižovatce dostává do vzduchu více zbytečného prachu.

3. PŘÍLIŠ RYCHLÁ JÍZDA
Při nedodržování rychlostních limitů výrazně stoupá spotřeba paliva, i když právě toto je více znát na dálnici než ve městě. Pokud má při rychlosti 130 km/h řidič spotřebu 8 litrů na sto kilometrů, pak při rychlosti 160 km/h to může být až 10,5 litru na 100 km. Také je škoda nevyužít občas setrvačnosti – rychlost auta ale nesmí klesnout výrazně.

4. KLIMATIZACE
Jedním z velkých žroutů paliva je klimatizace. Je užitečná zejména v letních měsících, ale na krátké vzdálenosti je její přínos minimální a spotřeba paliva se zvýší o 10 %. Navíc je-li rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou velký, hrozí onemocnění. 

5. PODHUŠTĚNÉ PNEUMATIKY
Zvyšují spotřebu až o půl litru na  100 km. Jenže to je v tomto případě vlastně vedlejší. Protože hlavně je riskantní na nich jezdit.

6. ZBYTEČNOSTI
Prázdný střešní box, nosič kol či zahrádka zvyšují spotřebu až o 1 l na 100 km. Každých deset kg nákladu v autě zvyšuje spotřebu přibližně o desetinu litru na 100 km.

7. BĚH MOTORU NAPRÁZDNO
Zaparkované auto smrdět nemusí a podle zákona ani nesmí. Obtěžování okolí zbytečnými emisemi a hlukem může řidiče přijít až na dva a půl „Palackého" a to opravdu nekecáme... Neměli by tedy při parkování. zapomínat vypnout motor. 

... TAKŽE?

V nadcházejících dnech nás na Evropském týdnu mobility čekají „Dny bez aut", sousedské slavnosti „Zažít město jinak" a na závěr i velké finále „Mobility Day"– viz program ETM na Praha.eu ( a o Mobility Day více u nás na Čistou stopou Prahou). Mnohé rušné ulice či náměstí v Praze se během nich na jeden den promění v zóny bez aut nabité sportovními či kulturními akcemi doprovázenými rozličnými soutěžemi a mnoha dalšími a(tra)ktivitami pro malé i velké…

K návštěvě zveme i všechny řidiče! Určitě se budou dobře bavit, ale možná je to inspiruje i k zamyšlení, jestli by také oni nemohli změnou některých svých návyků přispět k lepšímu a zdravějšímu městu.