Zatímco tuzemské firmy v evropském měřítku zaostávají ve využití elektromobilů či hybridů, u CNG je tomu přesně naopak – v této kategorii alternativních pohonů v Evropě dominujeme.
Poněkud překvapivé zjištění vyplývá z průzkumu Corporate Vehicle Observatory (CVO) pro skupinu Arval, která působí přímo ve 28 a prostřednictvím partnerů v dalších 17 zemích v oblasti financování a managementu vozových parků.
Nízká elektromobilita, dvakrát více CNG
Nejvýznamnější rozdíl je ve využití elektromobilů. „Ty jsou součástí 9 % evropských autoparků a o jejich nákupu přemýšlí 21 % oslovených manažerů. V Česku naproti tomu firemní fleety s elektromobilem netvoří z celku ani 1 %,“ uvedl Tomáš Kadeřábek z Arval.cz.
Úplně opačně je tomu ale v případě vozů na CNG, které jsou u českých firem součástí 6 % autoparků a dalších 8 % zvažuje jejich pořízení. V kategorii velkých společností má přitom auta na CNG dokonce 16 % z nich a dalších 19 % o tomto palivu uvažuje. A v ostatních sledovaných zemích? Průzkum CVO tam zaznamenal přítomnost vozů s pohonem na CNG pouze ve 3 % autoparků, zájem o něj projevilo 7 % dotazovaných.
Největší motivací je cena
Cena stlačeného zemního plynu CNG se bez větších výkyvů pohybuje mezi 24 až 25 kg za kilogram, což znamená přibližně 17–18 Kč/m3. Pro porovnání nákladů je třeba použít právě cenu za metr krychlový, protože ten z energetického hlediska odpovídá litru benzínu. Cena CNG pro firemní zákazníky se ovšem může díky slevám stlačit až k 15 Kč/m3, takže s takovým vozidlem lze jezdit prakticky za poloviční cenu ve srovnání s benzínovým.
Mírný nárůst u individuální dopravy
A jak využívají CNG domácnosti? Podle Petra Hrubého, manažera CNG u společnosti E.ON, v mnohem menší míře – odběry firemních zákazníků tvoří 85 procent z jejích prodejů. Nicméně je třeba si uvědomit, že trhy s CNG vozy se v ČR stále ještě tvoří a lidé nekupují vždy nové vozy, jak je tomu v případě firem. I tak lze podle Hrubého „v posledních měsících pozorovat, že se počet domácností mezi našimi zákazníky zvyšuje.“
Oproti vzrůstajícímu trendu využívání vozů na CNG je evidentní, že na prodej vozů vybavených ostatními alternativními pohony v Česku boom teprve čeká. Například nejméně devětkrát hojnější zastoupení elektromobilů v evropských autoparcích napovídá, že u nás musíme „šlápnout na plyn“ ve vysvětlování jejich benefitů, v konkrétních pobídkách i budování patřičné infrastruktury.
Zdroj: finance.cz