O nebezpečí stále větších aut, kterým jsou už mnohé uličky a silničky příliš úzké a jejichž řidiči na nich ohrožují sebe i ostatní účastníky provozu, jsme psali ZDE. Někdy však jezdí i tam, kde to mají přímo zakázáno.
Zúžené pruhy
Nejčastěji jde o levé zúžené pruhy na dálnicích, kde dopravní značení zakazuje jízdu vozidlům širším více než 2,2 metru, a někdy dokonce pouze přes rovné 2 metry. Ovšem pozor, jde o údaj včetně zrcátek, zatímco ve velkém technickém průkazu najdete šířku vozidla uvedenou bez nich! Podle Ústředního automotoklubu České republiky (ÚAMK), který na tuto situaci dlouhodobě upozorňuje, přitom až 90 procent řidičů neví, zda se omezení šířky patřičnou značkou vztahuje na rozměr vozidla se zrcátky či bez nich. Ještě horší je zjištění rakouského autoklubu ÖAMTC, podle nějž 86 procent řidičů šíři svého vozu vůbec nezná.
Nejde pouze o dálnice…
Šířkové omezení ovšem nebývá uplatňováno pouze na dálnicích, ale někdy i ve městech. Konkrétně v Praze jde například o ulice Resslova, K Barrandovu či Strakonická, kde pro jízdu v levém pruhu dokonce platí přísnější zákaz jízdy vozidel již přes 2 metry šířky. A to je vyložená past - naprostá většina vozidel na našich silnicích totiž tento rozměr se zrcátky překračuje a jejich řidičům hrozí, že způsobí nehodu nebo budou pokutováni. Zajímá vás, jak je na tom vaše auto? ÚAMK zpracoval kompletní seznam šířky vozidel včetně zrcátek, který zahrnuje přes 150 modelů aut. Včetně dalších informací o této problematice jej najdete ZDE.
… a nejde jen o úzké pruhy
„Velkoformátová“ auta si čím dál víc překážejí při parkování v ulicích, mají problém s vjezdem do parkovacích domů či do podzemních garáží supermarketů, kde často převládají nízké vjezdy, strmé nájezdy, ostré zatáčky a příliš úzká parkovací místa… Obliba do všech stran bobtnajících vozů se stále zvyšuje, ale to zdaleka neznamená, že svým uživatelům přináší jen samé výhody – někdy je tomu přesně naopak.