Záchytná parkoviště P+R v Praze včera posílila o tři lokality a přes 500 nových parkovacích míst. Umožňují kombinovanou dopravu auto–MHD a ocení je zejména návštěvníci metropole, kteří díky nim nemusí zajíždět až do centra s velmi omezenými a komplikovanými parkovacími možnostmi.
Městské části se P+R někdy brání
Náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek na tiskové konferenci přímo na jednom z nově otevřených parkovišť na Kotlářce na Praze 5 zdůraznil, že systém P+R považuje za důležitý pro zklidnění dopravy v centru města, který zvyšuje plynulost dopravy a současně snižuje hluk a emise. Proto Praha pro tato parkoviště stále hledá nové lokality, někdy jsou však komplikovaná jednání s představiteli dotčených čtvrtí. „Všichni křičí, že neotvíráme nová parkoviště P+R, ale když některé začneme připravovat, tak se vzbouří a všemožně nám brání záměr realizovat,“ povzdechl si.
Na Praze 5 brzy vznikne další P+R
Na vině často bývají nepodložené obavy, že se na místě zvýší provoz. Tomu lze však zamezit například včasným upozorněním řidičům, zda má dané P+R aktuálně volná místa nebo je plně obsazeno, aby k němu zbytečně nejezdili. Nemluvě o tom, že absence záchytného parkoviště v dané lokalitě zvyšuje provoz kvůli stovkám aut denně kroužícím zbytečně ulicemi, jejichž řidiči doufají, že se časem někde uvolní parkovací místo. Ne všude naštěstí P+R vidí stejně: „Otevření P+R parkoviště u Kotlářky bereme jako velmi důležitý krok směrem k občanům, kterým jsme slíbili řešení při zavedení modrých zón. Už nyní máme zelenou na další P+R u Nemocnice Homolka, které spolu s Kotlářkou nabídnou přes tisícovku parkovacích míst v oblasti,“ řekl starosta Prahy 5 Pavel Richter.
Zatím zkušební provoz
Trojlístek včera otevřených P+R parkovišť navyšuje celkovou dosavadní kapacitu systému zhruba 3000 míst o dalších 530. Jedná se o dosud málo využívaná odtahová parkoviště, která si Technická správa komunikací (TSK) vypůjčila od správy služeb hl. m. Prahy a v provozu zatím budou na zkušební dobu. Zatímco dosud byla parkoviště P+R zejména u stanic metra nebo nádraží, nově se zkouší jejich umístění poblíž frekventovaných tramvajových či autobusových zastávek.
Lokality a jejich kapacita:
Kotlářka – 240 míst
Švehlova – 175 míst
Písnice – 115 míst
Parkoviště budou zatím nehlídaná, bez poplatku, s omezenou dobou stání na jeden den. V bezobslužném režimu bude zachováno oplocení a dopravní značení k navádění řidičů na parkoviště.